Blodet som talar starkast

En abortläkare i Pensylvania i USA har gripits för mord. Han misstänks för att ha mördat sju barn (troligen 100-tals fler som inte kan bevisas) efter att ha satt igång förlossningen sent under graviditeten och för att ha orsakat en kvinnas död genom överdosering av smärtstillande medel. Aftonbladet skriver om det här och Expressen här. Ja till Livet kommenterar det här och skriver bl a ”Det groteska är inte bara morden i sig, utan även det faktum att om fostren dödats några minuter tidigare medan de ännu var på väg ut ur livmodern, så hade deras död knappast uppmärksammats på nyhetsplats.”

Det är en ohygglig inställning till människolivet som abortören visar när han så kallsinnigt kan döda små barn. Men vad är det som gör att reaktionerna blir så starka bara för att barnet dödas utanför livmodern? Vad är det för avgörande som sker i ”födelsekanalen”? Det var ju precis samma barn några minuter tidigare, inne i livmodern! Varje foster är en människa som skulle skyddas alltifrån konceptionen.

”Din brors blod ropar till mig från marken”, säger Gud till Kain när han mördat sin bror Abel (1 Mos 4:10). Det måste vara ett fruktansvärt rop också från vårt land idag. Inte bara på grund av alla mord det rapporteras om utan också på grund av alla aborterna. Här har inte minst vi kristna ett ansvar att outtröttligt påminna om vad en abort egentligen är: Ett utsläckande av en människas liv. Och det får vi göra även då vi vet att tusentals människor bär på sår i själen för att de antingen själva gjort abort eller uppmuntrat någon att göra det. Bl a för deras skull får vi inte tiga. Dessa sår kan inte läka ordenligt om de inte får rätt behandling. Därför är det helt avgörande att det vi säger präglas av det som står om Jesus: ”Han var full av nåd och sanning.” (Joh 1:14)

Tydlighet när det gäller sanningen kan, och måste, hållas samman med kärlek och omsorg om den enskilda människan. Vi har ett underbart budskap att förmedla om en förlåtelse som ger frid både med Gud och i samvetet. Jesus kallar på oss var och en och vill att vi ska komma med vår syndabörda till honom. Den som kommer till honom kommer till ”det renande blodet som talar starkare än Abels blod” (Heb 12:24). Vad vi än skulle ha gjort för synd så talar Jesu försonande blod starkare inför Gud. Jesu blod renar från all synd (1 Joh 1:7). Han kan och vill förlåta, upprätta, hela och ge ny frimodighet till var och en som bär på sår i hjärtat.

Annonser

One thought on “Blodet som talar starkast

  1. Ja, det är sant. Jesus säger; vad ni gör mot en av dessa mina minsta… Och de små hör ju Guds rike till.
    Det är kanske inte så konstigt men snarare beklämmande att kristna verkar så likgiltiga för den allvarliga abortsiuationen i landet. Hur kan man säga sig tro på Gud och samtidigt ignorera vad som pågår bak lyckta sjukhusdörrar varje vardag året om i varje stad i detta land? Små kroppar förgiftas eller förintas på annat sätt, kroppar till människor som skulle varit lika levande och viktiga som du och jag.
    Och hur kan kristna tro att de ska kunna bekämpa mörker och ondska och istället nedkalla väckelse om dessa blodsoffer får fortgå utan minsta protester?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s