Missionen fortsätter

För tre år sedan fick tidigare Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen ett gemensamt namn: Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete. Kyrkans tidning rapporterar nu om att organisationen redan ska byta namn till: Svenska kyrkan, Act alliance.
Orsaken är dels att man gått med i en sammanslutning med drygt 100 kyrkliga organisationer i världen som kallas Act alliance och dels att det tidigare namnet varit svårkommunicerat och innehållit för många delar, säger kommunikations- och insamlingschef Mattias Nihlgård.
Reaktionerna på namnändringen har varit minst sagt kritiska. Det tre år gamla namnet har precis börjat ”sätta sig”, man har inte låtit de aktiva ute i landet få ge sina synpunkter på namnet och de stora kostnader som namnändringen medför bland annat för införande av ny logotyp är exempel på kritik som framförts. Beslutet om namnändring togs av nämnden för Internationell mission och diakoni.

Det tycks nästan som att de som arbetar med dessa frågor i Uppsala är helt verklighetsfrånvända utan kontakt med gräsrötterna. Kollekterna och givandet har minskat drastiskt under ett antal år och med denna förändring kommer takten säkert inte minska. Å andra sidan var det länge sedan Svenska kyrkan på riksnivå slutade att verka för traditionell kristen mission. Enskilda medarbetare har säkert gjort det, men även då Svenska kyrkans mission (SKM) fortfarande existerade hade man slutat att tala om missionens mål i termer av att människor skulle bli ledda till omvändelse och tro på Jesus.

För den som vill hålla fast vid Bibelns ord är det tydligt att mission handlar om Guds räddningsaktion som har sin grund, utgångspunkt och kraft i det som Jesus gjorde på Golgata kors. Där öppnade Guds egen Son, genom att själv bli övergiven och förbannad av Gud i vårt ställe, vägen till full gemenskap med Gud för alla människor. Mission handlar om att detta budskap ska bli förkunnat och nå människor medan nådens tid ännu varar. Jesus själv säger om missionen: Omvändelse och syndernas förlåtelse skall predikas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. (Luk 24:47)

Vissa tycks mena att man inte kan föra fram Bibelns ”exkludernade” anspråk om att Jesus är enda vägen till gemenskap med Gud eftersom det innebär att man säger att övriga världsreligioner har fel. Men att tänka så är att vända perspektiven upp och ner. Huvudfokus är inte att Bibeln exkluderar andra vägar utan att Bibeln förkunnar att det faktiskt finns en väg till frälsning och gemenskap med Gud!  Det går att bli frälst, förlåten, upprättad och få del i den eviga gemenskapen med Gud. Utgångspunkten var nämligen att gemenskapen var bruten på grund av synden och att alla vägar till Gud var stängda.

Den kristna kyrkan har ett fantastiskt budskap att komma med: Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. (Joh 3:16-17) Var och en som kommer till Gud genom Jesus möter en öppen dörr!

Missionen fortsätter, även om Svenska kyrkan inte vill stå med i arbetet, det svarar Frälsaren för. Han säger: Detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma. (Matt 24:14) Mycket arbete återstår. Jag läste i senaste Utsyn om att det fortfarande finns 6 645 folkslag i världen som har mindre än två procent kristna. Frågan till oss är: Vill vi vara med i detta arbete? Möjligheten finns! Det behövs missionärer som ”går ut” och det behövs givare och förebedjare som kan ”bära” arbetet. Här följer några exempel på organisationer som vill bedriva mission med målet att människor ska få en levande gemenskap med Jesus Kristus: Evangelisk Luthersk Mission – Bibeltrogna Vänner, ELM-BV, som har missionärer i Peru, Nordisk Östmission, Norea Radio Sverige och Missionsföreningen Evangeliet Till Alla, META, som stöder missionärer i Mongoliet.

Annonser

One thought on “Missionen fortsätter

  1. Mera mission och budskap om Jesus till alla folk och levande ord till våran narmaste till alla folk grupp och låt oss vara flitiga atta vinna och vara till välsignelse med karlek och bön och se till att tiden är mågen till Jesus andra till kommelse tack var väl signat ,keijo södertälje

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s