Mörkret breder ut sig

Kyrkans tidning rapporterar om att Tuulikki Koivunen Bylund i Härnösands stift vill att samhället ska öppna för läkarassisterat självmord. Tyvärr blir jag inte förvånad, men ändå skrämd av hur mörkt det blivit inom Svenska kyrkan där Guds ord skulle predikas enligt Bibeln och bekännelsen.

På enbart det mänskliga planet inser man tydligen inte vilken oerhörd press man lägger på enskilda människor. Risken är  uppenbar att man inte vill vara en ”börda” för sin omgivning och därför skriver i sitt ”livstestamente” att man vill ha hjälp att dö vid den eller den sjukdomen. Man säger indirekt åt sjuka människor att deras liv inte är ett värdigt liv i stället för att ge hjälp och omsorg.

Det för en kyrka helt avgörande perspektivet skulle förstås vara att Gud har skapat oss och att det är Han som är herre över liv och död. Hjälp till självmord är inget mindre än ett allvarligt brott mot 5:e budet: ”Du skal inte dräpa.”

Majoriteten i Svenska kyrkan har sedan länge tystnat om aborterna. När man visar förakt för de små barn Gud skapar, och menar det är ok att ta livet av dem, så är det inte att förvånas över att man kommer till samma slutsats gällande människor i livets slutskede.

Men livet är något vi är kallade att värna och kyrkan skulle uppmana människor att se livet som en dyrbar nådatid. En tid då Gud söker oss för att ge oss del i frälsningen som Jesus vunnit åt oss. Guds ord är ju tydligt med att det bara finns frälsning genom Jesus (ex Apostlagärningarna 4:12). Denna frälsning är kyrkan kallad att förkunna. Ett underbart och befriande budskap om frid med Gud och evigt liv genom Jesus. Och Jesu ord gäller förtfarande: Den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut. Den som under nådatiden kommer till Gud genom Jesus möter en öppen himmel!

En allvarlig andlig sjukdom, ett mörker, håller på att breda ut sig. Det som tidigare avvisades som lögn betraktas nu som sanning, och det gäller på många områden. Orsaken är att man inte erkänner och håller fast vid Guds sanning, uppenbarad i naturen men framförallt i Bibeln (Rom 1:21). Jag kommer att tänka på Jesu ord: Är ditt öga sjukt, ligger hela din kropp i mörker. Om nu ljuset i dig är mörker, hur djupt är då inte mörkret!

I morgon handlar texterna om Jesus som den gode herden. I förra evangelieboken var texten från Matt 9:36-38. En beskrivning som stämmer väl in på vår tid och en uppmaning som fortfarande är aktuell:

När han såg folkskarorna, förbarmade han sig över dem, eftersom de var rivna och slagna, som får utan herde. Och han sade till sina lärjungar: ”Skörden är stor, men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.”

Be! Be om skördearbetare, herdar, som ser och förstår människors djupaste nöd och som trogna mot Guds ord vill förkunna omvändelse och syndernas förlåtelse!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s