Ett 100-årsfirande

Är nyligen hemkommen efter att ha varit med på en del av ELM-BV:s jubileumsfirande i Stockholm. Missionsföreståndare Erik J Andersson bloggade här under dagarna. Ska samla mig till att skriva en artikel i Kyrka och Folk om jubileet och kanske det blir en ledare med en del reflektioner också. Här kommer några första tankar som jag burit på några dagar.

Det är förunderligt att tänka på vad ELM-BV fått betyda under de gångna åren. Arbetet har varit omfattande i Sverige men inte minst har det burit stor frukt i missionsländerna, Eritrea, Etiopien, Kenya och Peru. Genom att sända ut missionärer med Guds levande ord, med evangeliet om Jesus, har den helige Ande fått lägga stora skaror till Kyrkan. Mina tankar går till orden i Uppenbarelseboken 7:9: Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i händerna. Johannes får blicka in i den stora himmelska skördefesten. Alla som en dag kommer att stå i den skaran är tvättade rena i Lammets blod. För detta ska Jesus ha all ära, vilket Han kommer få i all evighet. Men vi har också anledning att med tacksamhet tänka på de utsända skördearbetarna som lämnat hemland, familj och vänner för att gå en många gånger både oviss och osäker framtid till mötes.

Arbetet är inte slutfört, den himmelska skaran är ännu inte fulltalig. Fortfarande ger Gud nådatid eftersom han vill att fler ska få tid att omvända sig. Av nåd får vi stå med som medarbetare i Guds stora missionsarbete.Kan det finnas någon större, viktigare och härligare tjänst att vara med i?!

ELM-BV är i det närmaste unik som missionsorganisation i Sverige. Då tänker jag på att de sänder ut missionärer utifrån en stabil biblisk grund och bekännelse. Det finns fler organisationer som har samma grund men som inte sänder ut missionärer utan som ”bara” understöder inhemska arbetare eller arbetar med radiomission eller litteraturspridning.

Jag är inte själv medlem i ELM-BV men det är min övertygelse att det ligger ”dynamit”, en enorm sprängkraft, i deras stadgars ändamålsparagraf eftersom man där lyfter fram Bibeln som Guds ofelbara ord och den evangelisk-lutherska bekännelsen. Jag citerar:

… vill, förblivande vid den av Kristi kyrka tiderna igenom orubbligt fasthållna sanningen, att hela Bibeln är alltigenom Guds ofelbara ord med oinskränkt auktoritet, och under full anslutning till den evangelisk-lutherska bekännelsen, verka för Kristi rikes tillväxt och bekämpande av allt slags otro och förnekelse.

ELM-BV:s medlemmar har all anledning att känna stor glädje och tacksamhet över denna grund och frimodigt hålla fast vid den och se att man här har något helt avgörande att bidra med till övriga kristna i vårt land. Fäderna som skrev stadgarna, mot bakgrund av bibelkritiken, hade insikten om nödvändigheten att hålla fast vid hela Guds ord. Man visste att missionen först som sist handlar om att sätta människor, dyrt återlösta med Jesu blod, i kontakt med det mäktiga medel som den helige Ande verkar igenom – Guds ord. Det ordet är lika verksamt idag. Grundade i Ordet och fördjupade i den evangelisk-lutherska bekännelsen kan man med stor frimodighet och tillförsikt gå vidare i uppdraget.

Önska ELM-BV Guds välsignelse i den fortsatta tjänsten!

Annonser

2 thoughts on “Ett 100-årsfirande

  1. Ping: OK, det blev ett inlägg till – fjärde jubileumsdagen, del 5

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s