Tänk på döden

Som en del av ett konstprojekt har en skylt med texten ”Tänk på döden” satts upp över gångtunneln till Nordstan i Göteborg, berättar Göteborgsposten. Många känner nog igen den från ”originalet” vid ingången till Stampens kyrkogård.

Skylten ger en viktig uppmaning. Konstnären Ann-Charlotte Rugfelt Ferm säger: ”Det är en skylt som många i Göteborg har hajat till när de sett. Den sitter ovanför ingången till Stampens kyrkogård. Man tänker efter när man ser den. Det är ett starkt budskap i en offentlig miljö och man accepterar den efter ett tag. Den har betytt mycket för livsbejakandet. Det är nu vi lever.”

Döden är något som vi i vårt samhälle i hög grad gömt undan, trots att det är något som vi vet väntar var och en av oss. Vi talar ogärna om döden och många vill inte konfronteras med den och undviker att se anhöriga efter att de dött, trots att det är en stor hjälp i sorgeprocessen.

Att tänka på döden betyder, precis som konstnären säger, mycket för livsbejakandet. Men jag skulle vilja tillägga ett avgörande perspektiv: Det skulle få oss att tänka på hur vi kan bereda oss på att vi själva ska dö. Döden är i grund och botten något djupt onaturligt. Människan är skapad för att leva. Döden är en konsekvens av den synd, ondska, som var och en kan konstatera finns i världen. Mitt in i denna verklighet förmedlar Bibeln, Guds ord, ett underbart budskap: Jesus, Guds Son, har på korset burit all synd och tagit konsekvensen av ondskan i vårt ställe. Han dog, men han uppstod också som segrare över döden!

Nu erbjuder Han oss var och en att ta emot syndernas förlåtelse så att vi blir räddade från det eviga mörkret och får del av det eviga, himmelska livet. Jesus talar till oss genom Bibelns ord och säger bland annat: ”Den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin se döden.” (Joh 8:51) Den som bevarar Jesu ord, tror på honom, får inte se döden och dess mörker utan får istället se Jesus och bli mottagen av honom. Och den som vill ha Jesus som sin Frälsare behöver inte vara rädd för att bli avvisad. Han säger: Den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut. (Joh 6:37)

Annonser

3 thoughts on “Tänk på döden

    • Tack för din kommentar! Jag har full förståelse för att det kan vara jobbigt att se en sådan skylt. Men oavsett skylten är det ju som du säger, döden är något skrämmande. Därför hjälper det ju inte att tränga undan den, utan vi behöver förhålla oss till den.

      • Visst mår man förmodligen bättre i längden om man förhålla sig till döden i stället för att tränga undan den. Därför undrar jag varför man i det ovanstående blogginlägget förespråkar det motsatta budskapet — att förneka döden genom att fabulera kring ett evigt liv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s