Vad hjälper det?

”Vad hjälper det nutidsmänniskan, om hon skulle reda upp alla sociala och politiska problem – vilket hon förvisso inte kommer att göra på grund av det djupa syndafördärvet – men förlorar himmelen och själens salighet?”

G A Danell i ”Så säger Herren”

One thought on “Vad hjälper det?

  1. För åtskilliga år sedan var jag på prästfortbildningsdagar i Karlstad. Föreläsarna ville ta ifrån oss tron på Bibeln som Guds ord och Jesus som den ende Frälsaren. Innan jag åkte hem hälsade jag på den förre biskopen, den då sjuke och svage Gert Borgenstierna. Jag berättade vad jag varit med om och frågade: Vad hjälper det oss enskilda och som kyrka om vi inte har tron på Bibeln som Guds ord och Jesus som Guds Son och vår ende Frälsare?

    Det märktes att biskopen blev upprörd. Hans svaga röst blev plötsligt kraftfull som i forna dagar, när han svarade: Inte ett dugg. Då är vi förlorade.

    Det var tankar som dök upp när jag läste ditt inlägg: Vad hjälper det?

    Hälsningar i kampen för tron.

Kommentera

